e-Toll – cena
System e-TOLL to rozwiązanie nadzorowane przez Krajową Administrację Skarbową, umożliwiające wygodną realizację opłat za przejazdy płatnymi odcinkami dróg na terenie całej Polski. System działa w oparciu o technologię lokalizacji satelitarnej, która pozwala na bieżąco monitorować aktualne położenie pojazdu. Dane lokalizacyjne przekazywane są do systemu za pośrednictwem aplikacji mobilnej, przenośnego urządzenia pokładowego OBU lub lokalizatorów ZSL, na stałe zamontowanych do instalacji elektrycznej pojazdu. Wielu kierowców wybiera dokonywanie płatności za pomocą darmowej aplikacji dedykowanej systemowi e-TOLL. Rozwiązanie to może jednak okazać się zawodne. Mimo, iż aplikacja jest darmowa, jej obsługa wymaga połączenia z internetem, często sprawia trudności i zajmuje sporo czasu. Urządzenia e-TOLL nie wymagają manualnej obsługi, wyróżniają się niezawodnością i bezawaryjnością, a do tego dostępne są w bardzo atrakcyjnej cenie.
Jak opłacić e-TOLL i od czego zależy cena?
Aby korzystać z systemu e-TOLL należy wybrać jedną z trzech dostępnych opcji uiszczania opłat za przejazdy. Są to urządzenia mobilne OBU, urządzenia ZSL, czyli Zewnętrzny System Lokalizacyjny), lub dowolne urządzenie mobilne z systemem Android lub iOS, na którym zainstalowana jest aplikacja e-TOLL. Które rozwiązanie jest najlepsze? Aplikacja zainstalowana na smartfonie lub tablecie jest bezpłatna, dlatego chętnie wybierają ją kierowcy, którzy okazjonalnie przejeżdżają przez płatne odcinki tras. W przypadku częstego pokonywania płatnych dróg aplikacja może jednak okazać się niepraktyczna, ponieważ wymaga ręcznego uruchomienia oraz połączenia z internetem.
Urządzenie OBU może zostać zamontowane w dowolnym pojeździe, a jego instalacja jest niezwykle prosta. Urządzenie e-TOLL OBU podpinane jest pod gniazdo zapalniczki. W razie potrzeby może zostać wymontowane i przeniesione do innego samochodu. Dane lokalizacyjne są automatycznie zbierane i przesyłane do systemu e-TOLL. W połączeniu z dedykowanym oprogramowaniem, urządzenie pokładowe może również służyć także monitorowania floty i śledzenia aktualnej lokalizacji pojazdów. Urządzenia ZSL montowane są w pojeździe na stałe i wymagają montażu przez operatora. Służą do zdalnego monitorowania pojazdów, dlatego wykorzystywane są przede wszystkim w użytku biznesowym. Urządzenia pochodzące od dopuszczonego do e-TOLL operatora, połączone z kontem w systemie e-TOLL umożliwiają wysyłanie danych geolokalizacyjnych niezbędnych do naliczania opłat za przejazdy drogami płatnymi. Od urządzeń OBU odróżnia je przede wszystkim sposób montażu oraz ilość zbieranych danych, zależna od rodzaju podłączenia.
Cena urządzenia e-TOLL
Urządzenia e-TOLL OBU i ZSL to najwygodniejsze rozwiązanie, które cenią sobie zarówno użytkownicy prywatni, jak i właściciele firm zarządzających flotą pojazdów. Nie wymagają one kontrol stanu naładowania baterii ani połączenia z internetem. Skracają czas przejazdów, niwelując konieczność każdorazowego zakupu e-biletu autostradowego i zapewniają pełną wygodę jazdy. Cena urządzenia e-TOLL zależna jest między innymi od jego typu. Urządzenia OBU montowane do złącza OBD lub do gniazda zapalniczki samochodu dostępne są już od około 199 zł. Ceny urządzeń ZSL, montowanych na stałe do instalacji elektrycznej samochodu, zaczynają się od 200 zł. Do ceny urządzenia e-TOLL należy doliczyć także abonament. Abonament umożliwia korzystanie ze wszystkich funkcji urządzenia oraz niezbędnego połączenia bezprzewodowego. Jego koszt waha się w granicach od 200 do 300 zł rocznie w zależności od operatora i wliczonych w niego usług. Obecnie wielu dostawców umożliwia dopasowanie zakresu funkcji do indywidualnych potrzeb klienta i profilu jego działalności. Abonament obejmuje między innymi przesyłanie danych do serwera Krajowej Administracji Skarbowej, obsługę dedykowanego serwera oraz archiwizację danych.
E-TOLL koszt przejazdu
Wysokość kosztu przejazdu po płatnym odcinku tracy zależna jest od masy pojazdu oraz klasy emisji spalin. Aby dowiedzieć się, jaka będzie cena przejazdu za km e-TOLL, można skorzystać z Klasyfikatora Pojazdów, pozwalającego na wyliczenie odpowiedniej stawki opłaty elektronicznej. W przypadku przejazdów przez autostrady i drogi ekspresowe pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton z normą emisji do Euro 2 włącznie zapłacą 48 gr, z normą Euro 3 – 42 gr, z Euro 4 – 34 gr, natomiast z normą co najmniej Euro 5 – 24 gr. Jeśli chodzi o duże, co najmniej 12-tonowe ciężarówki, opłaty wyniosą: Euro 2 i niższe – 64 gr, Euro 3 – 55 gr, Euro 4 – 45 gr oraz z normą Euro 5 i wyższą – 33 gr. Opłaty dla autobusów, niezależnie od ich masy całkowitej, mają taką samą wysokość jak pojazdy powyżej 3,5 t oraz poniżej 12 t. Na drogach klasy GP i G obowiązują stawki niższe niż w przypadku autostrad i dróg ekspresowych. Dla pojazdów powyżej 3,5 t i poniżej 12 t opłata wyniesie: dla normy Euro 2 i niższej – 39 gr, dla Euro 3 – 34 gr, dla Euro 4 – 27 gr, dla Euro 5 i wyższej – 25 gr. Kierujący pojazdami powyżej 12 ton zapłacą z normą Euro 2 i niższą – 50 gr, z Euro 3 – 45 gr, z Euro 4 – 36 gr i z normą Euro 5 i wyższą – 25 gr. Dla autobusów stawki są natomiast takie same, jak dla pojazdów powyżej 3,5 t i poniżej 12 t.