Czy viaTOLL jeszcze działa?
Czas czytania: 8 minut
Od 2011 roku w Polsce funkcjonował elektroniczny system poboru opłat za przejazd drogami krajowymi viaTOLL. Ze względu na zmianę zarządcy Krajowego Systemu Poboru Opłat w roku 2021 viaTOLL został zastąpiony nowym systemem poboru. System E-TOLL został wdrożony 24 czerwca 2021, a do końca września tego roku trwał okres przejściowy, podczas którego kierowcy mogli korzystać z obu systemów, działających równolegle. System viaTOLL został wyłączony z użycia 1 października 2021 roku i ostatecznie zastąpiony przez nowoczesny system e-TOLL.
E-TOLL i viaTOLL – doładowanie, zasady działania, różnice i podobieństwa
Niedostępny już system viaTOLL stanowił automatyczny system poboru opłat na autostradach. Jego użytkowanie umożliwiał zamontowany w pojeździe przekaźnik radiowy viaBOX, komunikujący się z bramkami, znajdującymi się na płatnych odcinkach tras. ViaBOX zapisywał dane o przebytych trasach i naliczał odpowiednią opłatę, pobierając należność z konta przedpłaconego, lub konta z odroczoną płatnością. System viaTOLL oferował kilka możliwości doładowania konta. Metodę podstawową stanowiły Miejsca Obsługi Klienta, usytuowane na stacjach benzynowych lub w okolicach wjazdów na drogi płatne. Istniała także możliwość doładowania viaTOLL przy pomocy mobilnej aplikacji z dostępem do indywidualnego rachunku bankowego.
System e-TOLL znacząco usprawnia metody uiszczania opłat. Dzięki dostępności szybkich płatności mobilnych BLIK i Pay-By-Link, przelewu bankowego, karty płatniczej lub karty flagowej. Wszystkie operacje dostępne są z poziomu aplikacji, dostępnej na smartfonie lub tablecie. Opłata elektroniczna zostaje automatycznie uiszczona przed rozpoczęciem przejazdu na płatnym odcinku trasy, a więc system działa bezobsługowo. Kierowca musi jedynie zadbać o to, aby na koncie rozliczeniowym e-TOLL znajdowały się środki, pozwalające na odbycie planowanego przejazdu.
Największą róznicę pomiędzy systemem e-TOLL a viaTOll stanowi sposób pozyskiwania informacji, jaką trasą porusza się pojazd. E-TOLL pozwala także na łatwiejsze dodawanie kolejnych dróg płatnych do systemu opłat za przejazdy, niwelując potrzebę budowy bramownic, jak miało to miejsce w przypadku viaTOLL. Bramownice, oparte na systemie radiowym, pobierały dane z urządzenia, zamontowanego w pojeździe. Rozwiązanie to często okazywało się zawodne, z powodu awarii bramownic lub braku zasilania. W przypadku systemu e-TOLLl dane dotyczące pozycji GPS pojazu wysylane są online, co umożliwia precyzyjne ustalnegie aktualnej lokalizacji. Pozycja z lokalizatora GPS pojazdu jest wysyłana do systemu za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub urzadzeń GPS zsl lub obu.
Zalety systemu e-TOLL
System e-TOLL jest obecnie jedyną dostępną opcją, pozwalającą wnieść kierowcy opłatę za przejazdy drogami krajowymi. Nowoczesny system e-TOLL jest znacznie bardziej przyjazny kierowcy, ponieważ zarówno rejestracji konta, jak i jego doładowania można dokonać internetowo, bez potrzeby udawania się do specjalnie wyznaczonego miejsca. Doładowania viaTOLL odbywały się przede wszystkim za pośrednictwem punktów obsługi klienta. Ponadto e-TOLL opiera się na technologii, precyzyjnie wyznaczającej pozycję pojazdu przy pomocy pozycjonowania satelitarnego. W ten sposób system uzyskuje dane, na podstawie których naliczane są opłaty za przejazd. Sygnał GPS jest niezawodny – nie wymaga dostępu do internetu, a przy tym pozwala na monitorowanie położenia samochodu, co docenią przede wszystkim właściciele firm transportowych, zarządzający dużą flotą pojazdów. Sprawdź najlepsze rozwiązania, które ułatwią Twojej firmie sprawne poruszanie się po autostradach. W naszej ofercie znajdziesz np. lokalizator GPS do samochodu oraz wygodną zapalniczkę do samochodu.