Bez postojów i ryzyka kary DO 1500 zł!

Twój koszyk

Brak produktów w koszyku.

Czy viaTOLL jeszcze działa?

Czas czytania: 8 minut

Od 2011 roku w Polsce funkcjonował elektroniczny system poboru opłat za przejazd drogami krajowymi viaTOLL. Ze względu na zmianę zarządcy Krajowego Systemu Poboru Opłat w roku 2021 viaTOLL został zastąpiony nowym systemem poboru opłat e-TOLL. System E-TOLL został wdrożony 24 czerwca 2021, a do końca września tego roku trwał okres przejściowy, podczas którego kierowcy mogli korzystać z obu systemów, działających równolegle. System viaTOLL został wyłączony z użycia 1 października 2021 roku i ostatecznie zastąpiony przez nowoczesny system e-TOLL.

E-TOLL i viaTOLL – doładowanie, zasady działania, różnice i podobieństwa

Niedostępny już system viaTOLL stanowił automatyczny system poboru opłat na autostradach. Jego użytkowanie umożliwiał zamontowany w pojeździe przekaźnik radiowy viaBOX, komunikujący się z bramkami, znajdującymi się na płatnych odcinkach tras. ViaBOX zapisywał dane o przebytych trasach i naliczał odpowiednią opłatę, pobierając należność z konta przedpłaconego, lub konta z odroczoną płatnością. System viaTOLL oferował kilka możliwości doładowania konta. Metodę podstawową stanowiły Miejsca Obsługi Klienta, usytuowane na stacjach benzynowych lub w okolicach wjazdów na drogi płatne. Istniała także możliwość doładowania viaTOLL przy pomocy mobilnej aplikacji z dostępem do indywidualnego rachunku bankowego.

System e-TOLL znacząco usprawnia metody uiszczania opłat. Dzięki dostępności szybkich płatności mobilnych BLIK i Pay-By-Link, przelewu bankowego, karty płatniczej lub karty flagowej. Wszystkie operacje dostępne są z poziomu aplikacji, dostępnej na smartfonie lub tablecie. Opłata elektroniczna zostaje automatycznie uiszczona przed rozpoczęciem przejazdu na płatnym odcinku trasy, a więc system działa bezobsługowo. Kierowca musi jedynie zadbać o to, aby na koncie rozliczeniowym e-TOLL znajdowały się środki, pozwalające na odbycie planowanego przejazdu.

Największą róznicę pomiędzy systemem e-TOLL a viaTOll stanowi sposób pozyskiwania informacji, jaką trasą porusza się pojazd. E-TOLL pozwala także na łatwiejsze dodawanie kolejnych dróg płatnych do systemu opłat za przejazdy, niwelując potrzebę budowy bramownic, jak miało to miejsce w przypadku viaTOLL. Bramownice, oparte na systemie radiowym, pobierały dane z urządzenia, zamontowanego w pojeździe. Rozwiązanie to często okazywało się zawodne, z powodu awarii bramownic lub braku zasilania. W przypadku systemu e-TOLLl dane dotyczące pozycji GPS pojazu wysylane są online, co umożliwia precyzyjne ustalnegie aktualnej lokalizacji. Pozycja GPS pojazdu jest wysyłana do systemu za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub urzadzeń GPS zsl lub obu.

Zalety systemu e-TOLL

System e-TOLL jest obecnie jedyną dostępną opcją, pozwalającą wnieść kierowcy opłatę za przejazdy drogami krajowymi. Nowoczesny system e-TOLL jest znacznie bardziej przyjazny kierowcy, ponieważ zarówno rejestracji konta, jak i jego doładowania można dokonać internetowo, bez potrzeby udawania się do specjalnie wyznaczonego miejsca. Doładowania viaTOLL odbywały się przede wszystkim za pośrednictwem punktów obsługi klienta. Ponadto e-TOLL opiera się na technologii, precyzyjnie wyznaczającej pozycję pojazdu przy pomocy pozycjonowania satelitarnego. W ten sposób system uzyskuje dane, na podstawie których naliczane są opłaty za przejazd. Sygnał GPS jest niezawodny – nie wymaga dostępu do internetu, a przy tym pozwala na monitorowanie położenia samochodu, co docenią przede wszystkim właściciele firm transportowych, zarządzający dużą flotą pojazdów.